Новини МТСБУ

Місце України у страховій Європі-2020. Порівнюємо показники ринку ОСЦПВ України та країн Центральної та Східної Європи

15.01.21

Володимир Шевченко, генеральний директор МТСБУ, спеціально для  forinsurer.com 

 

Необхідність наблизити стандарти страхового захисту постраждалих в ДТП в Україні до європейських не викликає сумнівів. Тим більше, що при підписанні Угоди про Асоціацію з ЄС в 2014 році наша країна взяла на себе зобов’язання імплементувати вимоги Євродиректив, в тому числі директиви щодо платоспроможності страховиків Solvency II та Моторної директиви. Цей курс підтримує НБУ як новий регулятор небанківського фінансового ринку.

Але рух «до страхової Європи» неможливий без розуміння і врахування соціально-економічного контексту, поточного стану та специфіки національного сегменту ОСЦПВ. Тим більше, що в країнах регіону Центральної та Східної Європи ринок ОСЦПВ дуже відрізняється за рівнем розвитку та показниками.

Давайте розглянемо на прикладі даних за перше півріччя поточного року, якою є ситуація в галузі ОСЦПВ в Україні у порівнянні з нашими найближчими європейськими сусідами. В цій аналітиці ми будемо використовувати статистику сегменту ОСЦПВ, яку нещодавно оприлюднило провідне східноєвропейське аналітичне страхове видання ХPRIMM для країн регіону Центральної та Східної Європи (ЦВЄ).

За обсягом зібраних страхових премій у сегменті нон-лайфу в першому півріччі 2020 р. Україна посідає сьоме місце з показником, еквівалентним 636 млн. євро, одразу за Словацькою республікою та перед Хорватією. За обсягом премій з ОСЦПВ – 11 місце с показником майже 97 млн. євро, між Литвою, що замикає першу десятку, та Боснією і Герцеговиною.

Кризові події цього року справили негативний вплив на стан сегменту нон-лайф страхування багатьох країн регіону: лише 7 країн із 18 демонструють збільшення обсягу валових премій, показники динаміки зростання знаходяться у діапазоні до 6%. Український ринок скоротився найбільше з усіх країн регіону ЦВЄ – майже на 25%, що може бути пов’язане як з різницею в умовах карантину, введеного у зв’язку з пандемією, так і тим, що на національному ринку припинили діяльність декілька страхових компаній, що виявились нездатними виконувати нові регуляторні вимоги.

Що стосується безпосередньо ринку ОСЦПВ, то Україна продемонструвала найбільш високу динаміку зростання обсягу валових премій – понад 18% в еквіваленті в євро, тоді як максимальне зростання в цьому сегменті серед країн регіону зафіксовано у Хорватії з показником +5,4%. Однак таке зростання не позначилось на позиції нашого ринку серед ринків інших країн ЦВЄ – чотири роки тому, коли я робив схожу аналітику за підсумками першого півріччя 2016 р., ми також посідали 11 місце.

Показники валових премій з ОСЦПВ в регіоні ЦВЄ, січень-червень 2019-2020 р.р.

pic1

Повною мірою оцінити показники діяльності ринку ОСЦПВ можна лише враховуючи загальний соціально-економічний стан кожної країни. Давайте подивимось на такі показники для тих країн ЦВЄ, що знаходяться поруч з Україною у нашому рейтингу за обсягом страхових премій.

Населення України на минулий складає біля 41,8 млн. осіб (за оцінками Держкомстату). Населення Литви – 2,8 млн., Боснії і Герцеговини – 3,5 млн. осіб. ВВП за поточними цінами на душу населення у Литві – 17,1 тис. євро, кількість зареєстрованих легкових авто – біля 1,4-1,5 млн. шт. У Боснії і Герцеговині ВВП на душу населення складає 5,1 тис. євро, а кількість зареєстрованих легкових автомобілів – майже 830 тис. шт.

В Україні ВВП складає приблизно 3,5 тис. євро, кількість легкових авто щонайменше 7 млн. одиниць.

У Польщі, яка за кількістю населення найближча до України (понад 38 млн. осіб), кількість легкових авто складає понад 22,5 млн., обсяг страхових премій з ОСЦПВ – понад 1,6 млрд. євро, що у 17 разів більше, ніж в Україні. У 2016 році цей показник в наших країнах відрізнявся в 13 разів.

Причини такої ситуації зрозумілі: суттєва різниця в соціально-економічній ситуації, доходах та витратах домогосподарств в країнах. У Польщі минулого року було зареєстровано 556 тис. нових автомобілів, тоді як в Україні – біля 90 тис. авто, ВВП в Польщі на душу населення в чотири рази більше, ніж відповідний український показник.

Крім того різниця в обсязі зібраних премій викликана дуже суттєвою відмінністю в цінах на ОСЦПВ в Україні та країнах регіону ЦВЄ. Розмір середньої премії відрізняється в рази. Тоді як в Україні за підсумками 1 півріччя 2020 р. середня премія з ОСЦПВ становить біля 25 євро (в 2016 р. цифра була 17 євро), в більшості країн Центральної та Східної Європи середня премія складає 60-170 євро.

Україна входить до трійки країн регіону ЦВЄ, де в першому півріччі 2020 р. обсяг виплат з ОСЦПВ зріс у порівнянні з показниками відповідного періоду минулого року (+7%) та склав еквівалент 43,1 млн. євро. Три інші країни, що продемонстрували позитивну динаміку показників виплат – Болгарія, Сербія та Латвія, майже без змін залишився обсяг виплат в Румунії та Чеській Республіці. В усіх інших країнах регіону показник знизився від 0,5% до 20%.

За сумою валових виплат з ОСЦПВ Україна посідає, як і за обсягом премій, 11 місце серед 18 країн ЦВЄ – за Сербією та перед Боснією і Герцеговиною. Польща, яку ми взяли як взірець для порівняння з точки зору відповідності Україні за кількістю населення, знаходиться на першому місці з показником понад 1 млрд. євро, тобто обсяг виплат польського ринку майже в 20 разів більший, ніж українського.

Показники валових виплат з ОСЦПВ в регіоні ЦВЄ, січень-червень 2019-2020 р.р.

pic2

Тепер давайте проаналізуємо відносні показники: частку ОСЦПВ в загальному обсязі сегменту нон-лайфу та рівень виплат (співвідношення суми страхових платежів до суми виплат).

Частка ОСЦПВ в загальному зібраних страховиками премій становить біля 15%, що близько до показників Латвії або Словенії. Про що свідчить цей показник? По-перше, про досить значну розвиненість національного страхового ринку у сегменті нон-лайфу, бо в найбідніших країнах ЦВЄ (Косово, Албанія, Боснія і Герцеговина) показник частки ОСЦПВ в нон-лайфі коливається біля позначки в 60%. Це фактично означає, що громадяни та бізнес в цих країнах мало користуються послугами страхування, крім обов’язкового виду, яким є ОСЦПВ.

У Польщі, країні з найрозвиненішим національним страховим ринком в регіоні, частка ОСЦПВ у нон-лайфі складає 34%, у Хорватії, до якої ми близькі за загальним обсягом сегменту нон-лайф, показник становить 30%. Причина такої ситуації та сама, яку я згадував вище – разюча різниця між страховими тарифами та розміром середньої страхової премії в ОСЦПВ в Україні та інших країнах регіону.

pic3

Що стосується показника рівня виплат, то на національному ринку він наближається до середнього по регіону ЦВЄ та складає біля 44%. У лідера регіону з ОСЦПВ, Польщі, рівень виплат становить 62%. Найвищий рівень –у Румунії (77%), найнижчий – в Албанії (24%), в більшості країн показник коливається в діапазоні від 45% до 60%.

pic4

Нагадаю, що в європейських країнах діють відмінні від наших принципи виплати страхового відшкодування та встановлені інші розміри страхових сум. В країнах Європи виплата при пошкодженні всіх автівок здійснюється без врахування зносу, в розмірі, що покриває відновлювальний ремонт авто.

Старі автопарки – загальна проблема багатьох країн регіону ЦВЄ. В Україні, за різним даними, середній вік автівок складає 16-18 років, деякі експерти називають цифру навіть у 19-21 рік. Серед наших найближчих сусідів (дані за 2018 рік) найгірша ситуація в Естонії та Румунії – 15,5-15,9 років; середні показники в Польщі та Угорщині – 13,8 і 12,6 років, краще всього справи у Хорватії, Латвії та Словенії – менше 10 років. У більшості країн регіону частка автомобілів старше 10 років складає понад 40%.

Найважливіші кроки, що наблизять українське ОСЦПВ та захист наших учасників дорожнього руху до європейського рівня – поступове значне підвищення страхових сум та виплати у розмірі, достатньому для відновлювального ремонту автомобіля.

Зараз різниця вражає: у Боснії і Герцеговині, однієї з бідніших країн ЦВЄ, до якої ми близькі за розміром ВВП на душу населення та за обсягом ринку ОСЦПВ, розміри страхових сум на один страховий випадок за шкоду життю та здоров’ю становлять біля 1 млн. євро, за матеріальну шкоду – 200 тис. євро. В Україні, незважаючи на два підвищення страхових сум за останні роки, вони становлять лише 130 тис. грн. за шкоду майну на одного постраждалого (і відповідно 650 тис. грн. на один страховий випадок), що за поточним курсом складає відповідно біля 3,85 та 19,3 тис. євро. Страхова сума за шкоду життю та здоров’ю – 260 тис. грн. (7,7 тис. євро).

Перший суттєвий крок до того рівня розвитку ринку, який мають країни ЦВЄ – прийняття нового закону «Про ОСЦПВ», серед норм якого закладено поступове підвищення страхових сум до мільйонів гривень, виплати без франшизи та зносу, а також ще низка рішень, що сприятимуть підвищенню рівня страхового захисту, системній діджиталізації галузі. Також необхідно розглянути перспективу запровадження вільного ціноутворення в ОСЦПВ, що дозволить страховикам ширше застосовувати програми лояльності та телематику, стимулюючи автовласників до більш відповідальної поведінки на дорозі. Паралельно із підтримкою прозорої конкуренції, це дасть страховикам змогу як зберігати належну платоспроможність при підвищенні страхових сум і обсягів виплат, так і стримає ціни на поліси ОСЦПВ на рівні, доступному українському споживачеві.

Майбутнє ринку ОСЦПВ прямо залежить від загального стану економіки країни. Без зростання ВВП, платоспроможності споживачів страхових послуг, оновлення автопарку, не варто розраховувати на суттєве збільшення сегменту моторного страхування. Проте держава, страховики та регулятор мають спільними зусиллями закласти надійний фундамент для європейської трансформації галузі та її розвитку.

Перевірка "Автоцивілки" ПЕРЕГЛЯНУТИ
ОЦІНКА
ДІЯЛЬНОСТІ
СТРАХОВИКІВ
ПЕРЕГЛЯНУТИ